اتصالات جوشی ساکت

اتصالات جوشی ساکت

اتصالات جوشی ساکت اتصالاتی می باشند که جهت اتصال، لوله وارد قسمت تو رفتگی فضای یک شیر ، اتصال یا فلنج میگردد. برخلاف اتصالات جوشی (لب جوش) اتصالات ساکت ولد اصولا برای سایز لوله های قطر کوچک استفاده میگردد، معمولا برای اتصالات با قطر اسمی 2 اینچ یا کوچکتر. برای اتصال لوله به شیرآلات یا اتصالات به  قسمت های دیگر لوله از نوع جوشکاری آب بندی فیلت استفاده میگردد. در سیستم هایی که مزایای ساختاریکپارچی نشت بالا و استحکام سازه در طراحی دارای اهمیت میباشد استفاده از اتصالات ساکت ولد انتخاب کاملا مناسبی میباشد.به دلیل استفاده از جوشکاری نوع فیلت و ساختار هندسی ،اتصالات ساکت ولد مقاومت خستگی کمتری را نسبت به ساختار اتصالات لب جوش دارا بوده ولی هنوزبهتر از سایرروشهای اتصال مکانیکی دیگر میباشد.

 

جزئیاتی از اتصالات ساکت ولد

 اتصالات جوشی ساکت از خانواده اتصالات فشار بالا بوده که درصنایع مختلف استفاده میگردد. اتصالات جوشی ساکت در خطوط انتقال مواد قابل اشتعال، سمی و یا مواد گرانقیمت و یا هر جای دیگری که نشت مجاز نمیباشد و نیز برای انتقال بخار با فشار های 300  تا 600 پی اس آی قابل استفاده میباشد. اتصالات جوشی ساکت فقط در ارتباط و پیوستگی با لوله های فولادی استاندارد ASME  بوده و درهمان حوزه و ابعاد در دسترس میباشنداتصالات جوشی ساکت مطابق تعدادی از استانداردهای ASTM و نیز )ASME B16.11  اتصالات فورج دنده ای و سکت ولد) تولید میگردد. استاندارد ASME B16.11  کلیه مقادیر مربوط به ابعاد ، فشار، حرارت و رواداریها و علامت گذاری ها و نیازمندی های جنس کربن استیل فورج و آلیاژی را شرح میدهد.اجناس قابل قبول در اشکال فورج، میل فولادی میباشند که خواص مکانیکی و شیمیایی و خواص ذوب و سایر ویژگی های آنها مطابق استانداردهای   ,ASTM A 350, ASTM A105, ASTM A182 و یا سایر استانداردها میباشد. اتصالات جوشی ساکت درکلاسهای 3000lbs, 6000lbs, 9000lbs  موجود میباشد

مزایا و معایب اتصالات جوشی ساکت

مزایــــــا:

  • لوله احتیاجی به آماده سازی قبل از جوش و پخ زدن ندارد.
  • نیازی به خال جوش موقت برای ترازبندی و میزان نمودن نداشته زیرا اصولا نحوه طراحی اتصالات جوشی ساکت این اطمینان در طراز بندی را فراهم مینماید.
  • فلز مذاب جوش قادر به نفوذ به داخل سوراخ لوله ها نمیباشد.
  • اتصالات جوشی ساکت را میتوان به جای اتصالات رزوه ای استفاده کرد. بنابراین خطر نشت بسیار کمتر است.
  • رادیو گرافی بر روی جوشهای فیلت عملی نیست، بنابر این جوشکاری دقیق و انتخاب اتصالات عاری از نقص بسیار حیاتی میباشد.
  • جوشهای فیلت ممکن است توسط روشهای آزمون چشمی ،آزمون ذرات مغناطیسی(MP) و یا آزمون مایع نافذ (PT)  بازرسی گردند.
  • هزینه ساخت "اتصالات جوشی ساکت" بدلیل عدم نیاز به ماشین آلات ویژه آماده سازی انتهای "اتصالات لب جوش" پایین تر است.

 

معایــب:

  • جوشکار میباید حتما ازایجاد  فاصله انبساطی 1.5  میلیمتری  لوله و انتهای محفظه ساکت مطمئن باشد.

استاندارد ASME B31.1 بخش 127.3 در مورد آماده سازی سوار کردن اتصالات و جوشکاری اتصالات جوشی ساکت میگوید.

  • درسوار نمودن اتصالات قبل از جوشکاری لوله باید بطور کامل وارد محفظه اتصال شده و سپس به اندازه حدودا 1.5mm  به عقب کشیده شود بطوری که مابین لبه لوله و پله انتهایی محفظه اتصالات فاصله ذکر شده محفوظ بماند.
  • فاصله انبساطی" یا همان شکاف بین لوله و پله انتهایی اتصال در سیستم های  "اتصالات جوشی ساکت" خوردگی را تشدید  و آنها را در برابر مواد خورنده و یا رادیو اکتیو غیر مناسب مینماید. ضمنا تجمع ذرات جامد در این شکاف (فاصله انبساطی) موجب ایجاد مشکلات احتمالی در کارکرد و تعمیر و  نگهداری سیستم خواهد شد. بطور کلی لازم است که  لب  کلیه جوشها در تمامی اندازه ها در لوله ها  بوسیله جوش نفوذی داخلی  کامل شوند.
  • اتصالات جوشی ساکت برای مصرف در صنایع غذایی و در فشارهای فوق العاده زیاد اصلا مناسب نیستند زیرا آنها بدلیل روی هم افتادگی لبه و پله ها و شکاف های بجا ماده در داخل لوله ها اجازه نفوذ کامل را نمیدهند و پاک کردن سیستم از پسماند رسوبات بسیار مشکل بوده که موجب امکان نشت بالقوه میگردند.
  • مسئله دیگر در اتصالات جوشی ساکت معمولا از بین بردن و یا کاهش باقیمانده تنش ها در ریشه جوش میباشند که در هنگام انجماد فلز جوش بوجود میاید که به عوامل جفت شونده در محل اتصال اجازه اختلاف انبساط میدهد.